niedziela, 6 listopada 2011

EPWK

Jako, że poprzedni wpis nawiązuje do mych dotychczasowych wspomnień ze szkolenia motolotniowego, w którego trakcie jestem, tak więc pomyślałem, że w tym wpisie wypada mi napisać coś na temat lotniczej historii mojego miasta, ale przede wszystkim o moim rodzimym lotnisku - Włocławek-Kruszyn, na którym dążę do spełnienia swojego marzenia o samodzielnym lataniu oraz o Aeroklubie, który organizuje te szkolenia motolotniowe. EPWK - tak oto właśnie w międzynarodowym lotniczym kodzie ICAO, oznaczone jest włocławskie lotnisko. No, ale zacznijmy od początku...
 
Tradycje lotnicze mojego rodzinnego Włocławka, sięgają jeszcze okresu międzywojennego, kiedy to w latach 1935-39 grupa uczniów z Gimnazjum Ziemi Kujawskiej zrzeszona w Lidze Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej (LOPP), zbudowała trzy szybowce według planów szybowca Orlik. Włocławscy, młodociani konstruktorzy lotniczy, inspirowali się w swojej pracy osiągnięciami jednego z najsłynniejszych pilotów w historii polskiego lotnictwa - kapitana Stanisława Skarżyńskiego, absolwenta Gimnazjum, do którego uczęszczali. Początki samego lotniska, sięgają z kolei czasów tuż po zakończeniu II WŚ, kiedy to nieliczni działacze i piloci wojskowi, którzy powrócili do Włocławka, wraz z entuzjastami lotnictwa, przystąpili do planowania budowy przyszłego lotniska w rejonie miasta. W roku 1947, dzięki pomocy Aeroklubu Pomorskiego, powstała Liga Lotnicza, na prośbę której, Aeroklub Pomorski wysłał następnie do Włocławka dwóch swoich pilotów - Tadeusza Kulpę i Lucjana Weywerę, samolotami Po-2. Obie maszyny wylądowały na lądowisku "Kapitułka" przy ulicy Jasnej. Przez następne dziesięć lat zainteresowanie lotnictwem we Włocławku i jego regionie rosło, aż do roku 1957. W dniu 13 września 1957 na nadzwyczajnym posiedzeniu wyłoniono osiemnastoosobowy Zarząd Oddziału Aeroklubu. 12 listopada tego samego roku podczas zebrania aktywu miasta i powiatu, powołano do życia Społeczny Komitet Budowy Hangaru i Lotniska. W 1959 Zarząd Główny Aeroklubu PRL wyraził zgodę na ustanowienie Aeroklubu Włocławskiego. Z powodu rozpoczęcia budowy Zakładów Azotowych Włocławek, na terenach "Kapitułki", wybrano nowy teren pod budowę lotniska pomiędzy Włocławkiem, a miejscowością Kruszyn, gdzie znajduje się do dnia dzisiejszego. Budowę lotniska rozpoczęto w 1961, a jego otwarcia dokonano w roku 1965. Lotnisko zajmowało wówczas 78 hektarów terenu, na których wybudowano budynek portowy, hangar, benzynownię i garaże oraz drogi dojazdowe. 23 lutego 1959 roku Zarząd Główny Aeroklubu PRL wyraził zgodę powstanie Aeroklubu Włocławskiego. W ciągu 52 już lat swojego istnienia, mój rodzimy Aeroklub organizował wiele różnego rodzaju imprez lotniczych, a pierwszą w jego historii były zorganizowane w roku 1965 III Samolotowe Mistrzostwa Polski w Akrobacji Samolotowej. 
I tak oto prezentuje się historia lotniska, które miało i nadal ma duży wpływ na rozwój mojej lotniczej pasji. To właśnie na tym lotnisku miałem swój pierwszy w życiu kontakt z samolotami i na tym lotnisku pierwszy raz posmakowałem latania.


 


Na koniec kilka danych dla zainteresowanych przylotem:

Kod ICAO: EPWK

Wysokość n.p.m. - 66m

Położenie geograficzne - 52o 35'04,62'' N 19o 00' 55,78'' E

Nawierzchnia, wymiary i kierunki RWY:

TRAWA 1000x100 086o -266o (08 i 26)

TRAWA 600x100 176o - 356o  (17 i 35)


Zapraszam także na: www.aeroklub.wloclawek.pl

   

2 komentarze:

  1. Nie myślałem, że Kruszyn ma taką ciekawą historie, fajnie opisane ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Wspomnień nikt Ci nie odbierze, to bezcenne... więc trzymaj się tego co jest dla ciebie ważne, to co kochasz i idź, brnij do celu bracie!

    OdpowiedzUsuń